دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 بهمن 1400 - 08:36
مروری بر محورهای اصلی شبهات اقتصادی ضدانقلاب

پته‌ ضد انقلاب؛ روی آب!

در یک دهه‌ی اخیر، تشدید تحریم‌ها سفره‌های مردم را کوچک‌تر کرد اما همین استقامت مردم در مقابل زورگویی‌های مستکبران عالَم، تا امروز که اثر تحریم‌ها تخلیه شده و بانک جهانی در گزارش اخیرش، خبر از بهبودی وضع اقتصادی ایران در آینده را می‌دهد، خود یکی از موفقیت‌های مهم ملت ایران است.
کد خبر : 10877

پایگاه رهنما:

بهمن‌ماه آغاز شده است و در آستانه‌ی چهل‌و‌سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم؛ انقلابی که دشمن بیش از چهار دهه، مستمر تلاش کرد تا جلوی پیشرفتش را بگیرد؛ گاهی با حمایت از رژیم بعث عراق و از طریق جنگ داخلی، گاهی با تحریم اقتصادی و گاهی با فشار‌های سیاسی. با این وجود، انقلاب ایران که مردمی و متکی به مردم است، با کمک همین مردم توانست موفقیت‌های شگرفی را رقم بزند. البته در یک دهه‌ی اخیر، تشدید تحریم‌ها سفره‌های مردم را کوچک‌تر کرد، اما همین استقامت مردم در مقابل زورگویی‌های مستکبران عالَم، تا امروز که اثر تحریم‌ها تخلیه شده و بانک جهانی در گزارش اخیرش، خبر از بهبودی وضع اقتصادی ایران در آینده را می‌دهد، خود یکی از موفقیت‌های مهم ملت ایران است. با این حال، دشمن همواره تلاش می‌کند شبهاتی را در فضای رسانه مطرح کند، تا ذهنیت‌ها را تغییر داده و به هدف اصلی خود –یعنی جلوگیری از پیشرفت و موفقیت ملت ایران- دست یابد. در این گزارش، مروری بر مهم‌ترین این شبهات خواهیم داشت.

• چین‌هراسی غرب‌گرایان
در دهه‌ی ۱۳۹۰ که دولت غرب‌گرا در کشور ارتباط با سایر کشور‌ها را -به امید آنکه در برجام، به نتیجه‌ی مطلوب خود برساند- رها کرده بود، اقتصاد در اثر تحریم‌ها آسیب جدی دید. حتی در آخرین ماه‌های استقرار دولت قبل، عدم توانایی در ارتباط با دنیا و بلد نبودن زبان دنیا باعث شد نتوانند ارتباط موثری با کشور‌های مختلف برقرار کنند و به میزان لازم، واکسن وارد کنند؛ بنابراین شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنانمان بودیم. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، خیلی سریع مشکل واردات واکسن از چین حل و کرونا مهار شد. همین تجربه موفق، امروز در حوزه‌ی اقتصادی تکرار می‌شود. به گزارش تبیین به نقل از اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در پایان دیدار‌هایی که با وزیر خارجه چین داشت، گفت: در این سفر توافق کردیم که دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم. با این حال غرب‌گرایان و رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب مدت‌هاست علیه ارتباط ایران و چین، فعالیت می‌کنند. این در حالی است که به گزارش فرهیختگان، در میان کشور‌های همسایه ایران نهمین کشوری است که با چین ارتباط دارد و کشور‌هایی مانند روسیه، هند، عربستان، امارات، عراق، ترکیه، عمان و پاکستان به مراتب بیش از ایران با چین ارتباط دارند.

• شبهه ساختار ضد پیشرفت
یکی از خطوط رسانه‌ای رسانه‌های ضدانقلاب این است که ساختار جمهوری اسلامی ضد پیشرفت است و پس از انقلاب تا کنون، هر سال، سفره‌ی مردم کوچک‌تر شده است. از سال ۱۹۹۰ میلادی (برابر با سال ۱۳۶۹ شمسی) که جنگ تحمیلی پایان یافت تا پیش از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی (برابر با سال ۱۳۹۰ شمسی) روند درآمد سرانه واقعی روبه‌رشد بود؛ به‌عبارت دیگر به‌طور متوسط، رفاه و قدرت خرید هر ایرانی درحال افزایش بود. البته با تشدید تحریم‌های ظالمانه از ابتدای دهه ۱۳۹۰ با کاهش درآمد سرانه مواجه بودیم. سپس در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی با اجرای برجام مجدداً درآمد سرانه افزایش یافت، ولی با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، مجدداً در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ (برابر با سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ شمسی) با کاهش درآمد سرانه واقعی مواجه شدیم. همچنین آمار‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تا پیش از تشدید تحریم‌ها، قدرت خرید مردم ایران پا به پای قدرت خرید مردم ترکیه رشد کرده است، ولی پس از تشدید تحریم‌ها، انفعال دولت وقت در ارتباط موثر با کشور‌هایی مانند چین و همچنین عدم اتکا به توان داخلی، متاسفانه آسیب‌هایی به اقتصاد ایران وارد کرد. بنابراین، ساختار جمهوری اسلامی، پیشرفت‌آفرین است؛ در مقابل، تجربه ثابت کرده است که سیاست‌های غرب‌گرایانه و غرب‌بسندگی به اقتصاد ایران در برهه‌هایی آسیب زده است.

• نئولیبرالیسم و اقتصاد جمهوری اسلامی
از دیگر شبهات پرتکرار این است که اقتصاد ایران، پس از جمهوری اسلامی، راست‌گرا (یا نئولیبرال) شده است و منافع ثروتمندان را تامین می‌کند؛ در این شبهه، معمولاً از سیاست‌های خصوصی‌سازی استفاده می‌کنند. این در حالی است که براساس آمار بانک جهانی، نرخ فقر مطلق (۵/۵ دلار در روز براساس دلار برابری قدرت خرید به‌قیمت ثابت سال ۲۰۱۱) از ۱۸.۶ درصد در سال ۱۹۸۶ میلادی (برابر با ۱۳۶۵ شمسی) به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۱۷ (برابر با سال ۱۳۹۶ شمسی) رسیده است؛ بنابراین این ادعا که سیاست‌های جمهوری اسلامی، به نفع ثروتمندان و به ضرر فقرا بوده، نمی‌تواند صحیح باشد. ارائه خدماتی مانند جاده، آب، برق، گاز و ... به مناطق محروم پس از انقلاب به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. البته در سال‌های پس از ۱۳۹۲، به دلیل اجرای برخی سیاست‌های غلط، فاصله‌ی طبقاتی و فقر مطلق مقداری افزایش یافت، اما در مجموع نمی‌توان اشتباهات یک برهه‌ی خاص را به کلیت ساختار اقتصادی کشور نسبت داد. بهبود وضع معیشت طبقات پایین درآمدی همواره یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی در جمهوری اسلامی بوده و هست.

• بهتان انزواطلبی!
یکی از تهمت‌هایی که به جمهوری اسلامی در حوزه‌ی اقتصاد زده می‌شود، آن است که دیدگاه انقلابی، حامی انزواطلبی است! این شبهه در حالی مطرح می‌شود که یک دهه است آمریکا تلاش می‌کند جمهوری اسلامی را از طریق تحریم‌های ثانویه، کاملاً منزوی کند، ولی موفق نمی‌شود و ایرانی‌ها از ارتباط تجاری و اقتصادی با همسایه‌های خود گرفته تا چین و حتی دورتر –یعنی ونزوئلا- ارتباط تجاری دارند؛ بنابراین روشن است که در مقام عمل، جمهوری اسلامی، نه تنها انزوا‌طلب نیست، بلکه رویکرد‌های «ضدانزوا» دارد و حتی اگر برخی تلاش کنند اقتصاد ایران را ایزوله کنند، موفق نخواهند شد. همچنین، دیگر شبهه‌ی پرتکرار آن است که ایران با حضور در عراق و سوریه و برخی کشور‌های منطقه، منجر به تضعیف اقتصاد کشور شده است. این در حالی است که با یک حساب سرانگشتی، می‌توان دید که چطور اگر جنگ با داعش به مرز‌های کشور می‌رسید، باید دست‌کم ۲۰ میلیارد دلار، هزینه می‌کردیم، اما ایران با سخاوتمندانه‌ترین محاسبه، در طی ۸ سال ۱۲ میلیارد دلار هزینه کرده است و در ازای آن، فرصت صادرات به این کشور‌ها را برای خود ایجاد کرده است؛ به‌گونه‌ای که فقط صادرات به کشور عراق به‌طور میانگین، سالانه معادل ۷ میلیارد دلار بوده است.

• افق روشن آینده
نتیجه آنکه این انقلاب چهل و‌سه‌ساله با توجه به اینکه در سطح تمدن‌سازی، گام نخست خود را با افتخار طی کرده است، به‌رغم تمام دشمنی‌ها در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی پیش رفته است. با این حال، دستگاه پروپاگاندا و دروغ‌پراکن رسانه‌ای کشور‌هایی که علاقه‌ای به پیشرفت ایران ندارند، در تلاشند تا اگر خودشان نتوانستند مانع حرکت ایران در مسیر رشد اقتصادی شوند، از طریق تغییر مخرب ذهنیت‌ها، کشور را از درون متوقف کنند. با این وجود، هوشمندی ایرانیان نشان داده که در این جنگ نیز شکست خواهند خورد و اقتصاد ایران، بدون آنکه فریفته‌ی اطلاعات غلط رسانه‌های معاند شود، هر سال نقص‌های خود را اصلاح خواهد کرد و با سرعتی بیش از پیش، به سمت پیشرفت و توسعه گام برخواهد داشت.

ارسال نظرات